یادداشت 19:18 پنج شنبه 20 دی 1397

تبلیغات سیاسی رکن پنجم دموکراسی

کد مطلب: 71 چاپ به اشتراگ گذاشتن

دانش تبلیغات سیاسی با بهره‌گیری از متخصصین حوزه تبلیغات و بازاریابی سیاسی، حقوق، روانشناسی سیاسی و رسانه تلاش می‌نماید در سبد فکری شهروندان بیش از پیش مسئله توجه به مشارکت سیاسی و مسئولیت اجتماعی را بگنجاند
تبلیغات سیاسی رکن پنجم دموکراسی

از آن‌جایی که میزان مشارکت شهروندان در انتخابات یکی از شاخص‌های میزان مقبولیت نظام سیاسی در بسیاری از کشورها است، حکومت‌ها بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تأکید می‌کنند. حکومتی که بتواند بیش‌ترین مشارکت در انتخابات را جلب کند، هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی می‌تواند از موضع اقتدار برخوردار باشد.

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بستری برای اعتمادبه‌نفس مسئولان سیاسی و منتخبان مردم فراهم می‌کند تا بتوانند در اداره امور کشور، رأی مردم را پشتیبان تصمیم‌های خود بدانند به همین دلیل کاهش مشارکت مردم در انتخابات یکی از مسائل اساسی هر نظام سیاسی به‌شمار می‌رود. امروزه برخلاف کسانی که نگاه منفی به مقوله تبلیغات سیاسی دارند، کاربردهای علم تبلیغات سیاسی از یک ابزار ارتباطی صرف به یک روش تلفیقی در مدیریت سیاسی تغییر کرده و می‌توان توسعه سیاسی و مبارزات سیاسی دائمی را از کارکردهای آن دانست.

بنيادهای دموكراسی و يا اركان آن مبتنی بر چهار ركن اساسی است و به هر حكومتی كه اين اركان را در نظام سياسی خود منظور كرده و بدان التزام نظری و عملی داشته باشد نظام سياسی دموكرات اطلاق می‌گردد. اين اركان مهم عبارتند از: ۱- قانون اساسی ۲- نظام پارلمانی (مجلس) ۳- احزاب سياسی ۴- مطبوعات آزاد که با توجه به کاهش علقه‌های حزبی در رای دهندگان سراسر دنیا و ایران، بر 4 رکن فوق، تبلیغات سیاسی را به عنوان پنجمین رکن دموکراسی می‌توان افزود چراکه امروزه بار مسئولیت مشارکت سیاسی شهروندان از احزاب به تبلیغات سیاسی منتقل شده است.

بر این منوال مهم‌ترین اهداف تبلیغات سیاسی هدایت نگاه‌ها و عقاید عمومی، پیشرفت ایدئولوژی‌های سیاسی، پیروزی در رقابت‌ها و انتخابات سیاسی و وضع قوانین مرتبط با نیازها، خواسته‌ها و پیگیری تمایلات جامعه هدف است. هدف اصلی بازاریابی و تبلیغات سیاسی توانمندسازی احزاب سیاسی، دولت‌ها، رأی دهندگان و شهروندان برای اتخاذ بهترین و راضی‌کننده‌‌ترین تصمیم‌ها است.

برخی از آگاهان و نخبگان سیاسی معتقدند که به دلیل مشکلات اقتصادی مشارکت سیاسی مردم در انتخابات مجلس یازدهم کاهش خواهد یافت که این مسئله می‌تواند از اقتدار مجلس شورای اسلامی و در نهایت مقبولیت کل نظام بکاهد.

لذا دانش تبلیغات سیاسی با بهره‌گیری از متخصصین حوزه تبلیغات و بازاریابی سیاسی، حقوق، روانشناسی سیاسی و رسانه تلاش می‌نماید در سبد فکری شهروندان بیش از پیش مسئله توجه به مشارکت سیاسی و مسئولیت اجتماعی را بگنجاند تا شهروندان ضمن پی‌بردن به اهمیت منافع ملی در مشارکت هرچه بیش‌تر در انتخابات ترغیب شده و زمینه رقابت حرفه‌ای‌تری را ایجاد نماید و نامزدهایی که شایستگی بیش‌تری برای کسب کرسی نمایندگی مجلس و... را دارند به‌عنوان منتخب نهایی مردم برگزیده شوند، چراکه هرچه آگاهی افکار عمومی از اهمیت مشارکت سیاسی، نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی بیش‌تر شود انتخاب مردم نیز سختگیرانه‌تر خواهد شد و نامزدهای انتخابات مجبور می‌شوند کیفیت برنامه‌های خود را ارتقا داده و عامه افراد اجازه حضور در این میدان رقابت سخت را به‌عنوان کاندیدا به خود نخواهند داد و در نهایت تبلیغات سیاسی سبب ارتقا کیفیت دموکراسی خواهد شد.

 

نویسنده :

برچسب ها : #تبلیغات #سیاسی #دموکراسی #بازاریابی #سیاسی #رکن #پنجم #دموکراسی

لینک کوتاه مطلب :

تجربه صف‌های گوشت و راهکاری برای نامزدهای انتخابات کاربست نورون‌های آینه ای در تبلیغات انتخاباتی

کاربست نورون‌های آینه ای در تبلیغات انتخاباتی
نظر شما در مورد : تبلیغات سیاسی رکن پنجم دموکراسی

*

*


Katibe Portall نسخه 3.0.3