یادداشت 16:01 چهار شنبه 03 بهمن 1397

نگرشی بر سفارشی سازی در رسانه

جایگاه گفت‌و‌گو در رسانه

کد مطلب: 72 چاپ به اشتراگ گذاشتن

در رسانه نیز سفارشی‌سازی امری حیاتی است به‌نحوی‌که اگر مخاطب نقش خود را در عرصه رسانه صرفاً پذیرنده ببیند درواقع باید منتظر مرگ آن رسانه بود، حیات یک رسانه در عصر جدید به میزان تعاملی است که با کاربران و مخاطبان خویش داشته و میزان نقش‌آفرینی مخاطب در خطِ تولیدات رسانه‌ای.
جایگاه گفت‌و‌گو در رسانه

یکی از مفاهیم مهم عرصه رسانه مفهوم رسانه تعاملی می‌باشد تعاملی بودن رسانه ارتباطی است که کاربران با یکدیگر برقرار کنند در این نوع رسانه اثرگذاری کاربر یا مخاطب است که کیفیت تعاملی بودن آن را مشخص می‌کند، به هر میزان که کاربر احساس اثرگذاری بیشتری نماید آن رسانه را می‌توان تعاملی‌تر دانست.

امروزه رسانه‌ای موفق‌تر است که محتوی آنان نیز از سوی مخاطبان آن تولید شود شاید به همین سبب است که پیام‌رسان تلگرام مورد استقبال کاربران ایرانی قرارگرفته و فراتر از یک پیام‌رسان به‌عنوان رسانه ملی و مردمی شناخته می‌شود

موضوع سفارشی‌سازی در صنایع و خدمات نیز امری مرسوم و ضروری شده است درواقع هر تغییری که به انتخاب مشتری، مخاطب، کاربر، مصرف‌کننده و سایر همتایان آنان انجام می‌شود، نوعی سفارشی‌سازی (Customization) است.

در رسانه نیز سفارشی‌سازی امری حیاتی است به‌نحوی‌که اگر مخاطب نقش خود را در عرصه رسانه صرفاً پذیرنده ببیند درواقع باید منتظر مرگ آن رسانه بود، حیات یک رسانه در عصر جدید به میزان تعاملی است که با کاربران و مخاطبان خویش داشته و میزان نقش‌آفرینی مخاطب در خطِ تولیدات رسانه‌ای.


در رسانه نیز سفارشی‌سازی امری حیاتی است به‌نحوی‌که اگر مخاطب نقش خود را در عرصه رسانه صرفاً پذیرنده ببیند درواقع باید منتظر مرگ آن رسانه بود، حیات یک رسانه در عصر جدید به میزان تعاملی است که با کاربران و مخاطبان خویش داشته و میزان نقش‌آفرینی مخاطب در خطِ تولیدات رسانه‌ای.

سفارشی‌سازی در صنعت خودرو به شکلی است که دیگر خط تولید انبوه جای خود را به ساختار هوشمند در تولیدات داده است تا بتواند محصولی متناسب با نظر شخصی مشتری تولید نماید.

مثال ساده‌تر اینکه امروز رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها نیز مشتری خود را در تهیه غذا دخیل نموده و مشارکت مشتری در روند پخت و تهیه سازی آن را به‌عنوان یک مزیت معرفی می‌نمایند ضمن آنکه به هر میزان مشارکت مشتری در تولید محصول بیشتر شود میزان وفاداری او به محصول نیز افزایش می‌یابد.

اگر این تجربیات در حوزه صنعت و تجارت موفق بوده است چرا در حوزه رسانه به کار گرفته نشود؟

در حوزه تجارت، بازار سنجی و مشتری پژوهی حائز اهمیت است در حوزه رسانه نیز مخاطب پژوهی باید اقدام پیش‌تولید رسانه‌ای باشد.

در عصر شبکه‌های اجتماعی نوظهور که همه مزیت‌ها و تنوع تولیدات رسانه از متن و صدا و فیلم و حتی پخش‌زنده را به کاربران خویش داده است اگر رسانه‌ای بخواهد صرفاً فرستنده باشد و هیچ دریافتی از مخاطبان خویش نداشته باشد نباید قطعاً در رقابت با پیام‌رسان‌های ساده نیز شکست خواهد خورد.

چراکه مخاطبان انتظار دارند، خود را و دغدغه‌ها و نیازهای خود را در رسانه ببینند و تفاوت یک رسانه با شبکه‌های اجتماعی آنگاه‌که تعاملی باشد این است ازآنجاکه یک صفحه شخصی نیست به لحاظ اعتمادپذیری مخاطب و میزان اثرگذاری بسیار مؤثرتر خواهد بود.

نویسنده :

برچسب ها : #رسانه تعاملی #گفت و گو #سفارشی سازی #پیام رسان #شبکه های اجتماعی #مخاطب پژوهی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : جایگاه گفت‌و‌گو در رسانه

*

*


Katibe Portall نسخه 3.0.3