یادداشت 13:59 جمعه 10 اسفند 1397

بررسی دو کمپین انتخاباتی اتاق بازرگانی مازندران از منظر تبلیغات انتخاباتی

کد مطلب: 78 چاپ به اشتراگ گذاشتن

رقابت انتخاباتی اتاق بازرگانی مازندران معطوف به دو لیست شاخص به نام‌های «تحول‌گرایان اخلاق و توسعه» با محوریت «عبدالله مهاجر» و «نواندیشان تحول‌خواه» با محوریت «سید مجتبی رضوی» در مازندران شکل گرفت.
بررسی دو کمپین انتخاباتی اتاق بازرگانی مازندران از منظر تبلیغات انتخاباتی

رقابت انتخاباتی اتاق بازرگانی مازندران معطوف به دو لیست شاخص به نام‌های «تحول‌گرایان اخلاق و توسعه» با محوریت «عبدالله مهاجر» و «نواندیشان تحول‌خواه» با محوریت «سید مجتبی رضوی» در مازندران شکل گرفت.

در این نوشتار تنها بررسی رقابت انتخاباتی این دولیست از منظر تبلیغات انتخاباتی موردنظر است و سایر عوامل پیروزی یا شکست همچون عملکرد گذشته هریک از نامزدها موضوع این نوشتار نیست.

هسته برند

اگر هریک از دو لیست انتخاباتی اتاق بازرگانی مازندران را یک برند در نظر بگیریم اولین گام در مسئله برند سازی مشخص نمودن هسته‌ی آن برند است.

لیست تحول‌گرایان اخلاق و توسعه، هسته برند خود را بر پایه یکی از چهره‌های شاخص لیست خود یعنی عبدالله مهاجر قرار داده است درحالی‌که لیست ائتلاف نواندیشان تحول‌خواه بی‌آنکه اقدامی ایجابی برای اثبات خود داشته باشد با رفتاری سلبی در انکار لیست مقابل عملاً هسته برند آن‌ها نیز عبدالله مهاجر بوده است که با این اقدام نام او را بیشتر از پیش در میان حامیان خود یادآوری می‌کردند.

تبلیغات بصری

لیست تحول‌گرایان اخلاق و توسعه از منظر تبلیغات بصری از پوستر واحدی که عناصر گرافیکی همچون رنگ و شکل ظاهری ثابتی داشت استفاده نمود که این وحدت رویه سبب ماندگاری بهتر در حافظه مخاطبان خویش شد، برعکس لیست نواندیشان تحول‌خواه که پوستر آن‌ها با تنوع رنگی زیاد گاهی به رنگ زرد، گاهی مشکی و گاهی سفید و آبی بوده است.

سادگی

لیست تحول‌گرایان اخلاق و توسعه پوسترهای فردی خود را با یک عکس ساده پرسنلی و رزومه‌ای کوتاه در قالبی مشابه منتشر نمودند که این وحدت رویه ناخواسته در ضمیر ناخواگاه مخاطب، نشان از اتحاد این لیست می‌داد اما لیست ائتلاف نواندیشان پوسترهای شخصی خود را با عکس‌های تصنعی و آتلیه‌ای از یک مکان و لوکیشنی ثابت با ژست‌های متفاوت منتشر نمودند که تصنعی بودن عکس‌ها فرصت هم احساس شدن رأی‌دهندگان با نامزدها را از بین می‌برد و ضمن آنکه سلیقه شخصی نامزدها در انتشار پوسترهای فردی سبب شد وحدت و اتحاد روانی این لیست در ذهن رای دهندگان خدشه دار شود.

پیام کمپین

لیست تحول‌گرایان اخلاق و توسعه فارغ از مباحث تخصصی که هریک از اعضای این لیست به شکل مجزا در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود بیان می‌داشتند کلیدواژه‌ای مشترک به نام «اخلاق» را نیز در اظهارنظرهای خود استخدام نمودند و پیام واحدی را به مخاطبان خود منتقل می‌ساختند.

حال‌آنکه از تحلیل محتوی اظهارات اعضای لیست ائتلاف نو اندیشان درمیابیم این گفتمان سازی در آن لیست وجود نداشته و یا مبتنی بر اقدام واکنشی جریان مقابل تعریف‌شده بود.

رسانه

تحول گرایان اخلاق و توسعه که در فضای مجازی از ابزار اینستاگرام و تلگرام بهره می‌بردند هویتی مشخص و مجزا از گردانندگان رسانه‌های خود ایجاد نمودند حال‌آنکه کانال تلگرامی ائتلاف نواندیشان صرفاً بستری بود برای معرفی و تبلیغ صحنه‌گردانان رسانه‌ای آن‌ها بوده و اجاره‌ای و رپرتاژی بودن فعالیت رسانه ای آنان کاملاً واضح و مشخص بود.

همچنین بهره بردن از رسانه مستقل از سوی لیست تحول‌گرایان اخلاق و توسعه سبب شد باورپذیری رأی‌دهندگان به شعارها و برنامه‌های این لیست بیشتر شود، اگرچه لیست نواندیشان نیز از رسانه‌ای خصوصی برای تبلیغات خود بهره برد اما به علت پیوند خوردن هویت آن رسانه و این لیست سبب شد اثرگذاری رسانه‌ای آنان به حداقل برسد.

ذائقه شناسی

گستره جغرافیای شرق تا غرب مازندران می‌طلبید که بیشترین محتوی تبلیغاتی تولیدشده ویدئو محور بوده تا علاوه بر اینکه از مجموع حواس پنج‌گانه انسان بتواند تعداد بیشتری از آنان را متوجه خود سازد قابلیت انتشار سریع نیز داشته باشد لیست تحول‌گرایان اخلاق و توسعه پایه تولیدات خود را ویدئو قراردادند حال‌آنکه پایه تبلیغانی لیست ائتلاف نواندیشان تبلیغات کاغذی بود که بسیاری از آن‌ها بلااستفاده برای اعضای لیست باقی‌مانده بود

سرعت

آخرین همایش انتخاباتی دو لیست که در ساری برگزار شد از سوی کانال تحول‌گرایان اخلاق و توسعه شاهد بیش از ۵۰ خروجی عکس و ویدئو بودیم درحالی‌که ائتلاف نو اندیشان به انتشار یک متن کوتاه بدون عکس بافاصله چند ساعت پس از همایش بسنده کرد.

جامعه هدف

جامعه هدف رأی‌دهندگان برای هر دو لیست مشخص بوده و از حیث تعداد حدود ۹۰۰ نفر از اعضای اتاق بازرگانی مازندران بوده‌اند، درحالی‌که تحول‌گرایان اخلاق و توسعه از طریق کانال تلگرام و سامانه پیامک با این جامعه هدف در ارتباط بود لیست مقابل به شیوه ناصحیح بزرگنمایی اقدام به افزودن ممبر فیک نموده و در انتقال پیام به جامعه هدف ناکام ماند.

نویسنده :

برچسب ها : #اتاق بازرگانی مازندران #انتخابات #عبدالله مهاجر #سید مجتبی رضوی #ائتلاف نو اندیشان تحول خواه #تحول گرایان اخلاق و توسعه

لینک کوتاه مطلب :

چهار دهه تجربه‌ی پیوند دین و سیاست یک میلیارد نفر- رای، در چهل انتخابات

یک میلیارد نفر- رای، در چهل انتخابات
نظر شما در مورد : بررسی دو کمپین انتخاباتی اتاق بازرگانی مازندران از منظر تبلیغات انتخاباتی

*

*


Katibe Portall نسخه 3.0.3